Firma britanică de modă, Burberry a distrus îmbrăcăminte, accesorii și parfumuri nevândute în valoare de 28,6 de milioane de lire anul trecut, pentru a-și proteja marca.
Valoarea totală a bunurilor pe care le-a distrus în ultimii cinci ani se ridică la mai mult de 90 de milioane de lire sterline. Mai multe case de modă, inclusiv Burberry, distrug obiectele rămase în plus și nevândute pentru a nu fi furate sau vândute ieftin. Adică orice doar să nu ajungă la oamenii săraci care ar avea nevoie de ele spre exemplu – căci în loc să le distrugă le-ar putea dona.
Sigur, se încearcă cosmetizarea procedurilor prin explicații de genul Burberry a muncit din greu pentru a-și face din nou marca exclusivă după ce a trecut printr-o fază când falsificatorii vindeau printre produsele false și câteva obiecte originale dar nevândute astfel captând încrederea clienților de pe piața neagră.
Însă conducerea Burberry a spus-o pe șleau: “Motivul pentru care facem acest lucru (adică ardem produsele) este că nu dorim ca piața să fie inundată de reduceri. Nu doresc ca produsele Burberry să intre în mâinile oricărei persoane care le poate vinde la reducere și astfel să devalorizeze marca”, a spus doamna Malone. Deci e simplu, nu vrem ca oricine să poată purta firma noastră și să-i deranjeze pe clienții bogați care dau bani cu lopata pe niște cârpe. Și așa mai adăuga că din moment ce-și permit să distrugă atâtea produse, costurile cu producția – respectiv cu salariile oferite muncitorilor care lucrează pentru firma de lux sunt infime căci altfel niciun om întreg la minte n-ar face așa ceva.
Burberry nici măcar nu este singura companie care trebuie să distrugă excedentul de stoc de lux. Richemont, care deține mărcile Cartier și Montblanc, a cumpărat în ultimii doi ani, înapoi, ceasuri în valoare de 480 de milioane de lire sterline. Analiștii spun că unele părți ale acestor ceasuri ar fi reciclate – dar majoritatea vor fi de fapt aruncate.
Experții de mediu sunt supărați pe bună dreptate de deșeurile care rezultă în urma acestor distrugeri masive de marfă. În plus: “În ciuda prețurilor ridicate, Burberry nu arată nici un fel de respect față de propriile produse și munca grea și resursele naturale folosite pentru a le face”, a declarat Lu Yen Roloff de la Greenpeace. “Creșterea cantității de stocuri exagerate duce la supraproducție și, în loc să le încetinească producția, acestea incinerează haine și produse perfect bune. “Este un secret murdar al industriei de modă. Burberry este doar vârful aisbergului”, a mai adăugat Lu Yen Roloff.